Chyba każdy z nas, kierowców, zdaje sobie sprawę jak ważne w każdym aucie jest zawieszenie. To właśnie od tego systemu zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także komfort i wygoda podróżowania. W tej publikacji skupimy się na podstawowych elementach zawieszenia i postaramy się je dokładnie opisać, nie zapominając o najczęstszych usterkach, trapiących te części.
W obecnie produkowanych autach najpopularniejszymi rodzajami zawieszeń są zawieszenia zależne i niezależne. Dlaczego stosuje się właśnie tego typu podział? Otóż, podstawową różnicą jest oczywiście budowa, bowiem w zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest z osobna i między różnymi kołami nie dochodzi do żadnej interakcji (nie są połączone). Natomiast w zależnym zawieszeniu, wyróżnić można specyficzną budowę, która łączy koła obydwu osi przy pomocy specjalnej części (chociażby przy pomocy resora piórowego).
Jeśli przyjrzymy się bliżej budowie zawieszenia, zwrócimy uwagę przede wszystkim na fakt, że wszystkie jego podzespoły i części są od siebie zależne i wzajemnie współpracują. Oczywiście, w przypadku np. zawieszenia niezależnego ilość takich elementów została zmniejszona, przez co spada ryzyko wybicia bądź zepsucia elastycznych komponentów zawieszenia współpracujących ze sobą.
Inaczej sprawa wygląda w takich systemach, gdzie występuje duża liczba części niezależnych od siebie, co oznacza, że mogą się one przemieszczać dzięki różnym metodom. Jest to możliwe chociażby poprzez użycie takich części jak sworznie wahaczy, czy tulei metalowo-gumowych (silent bloków).
W polskich warunkach silent bloki i sworznie niestety dosyć często przegrywają batalię z naszymi drogami i trzeba je wymieniać. Charakterystycznymi objawami tego typu usterek jest zmniejszenie sztywności układu, bądź luzy wynikające z zerwania i wybicia tychże części.
Warto więc przyjrzeć się bliżej poszczególnym częściom zawieszenia, podkreślając ich rolę, działanie i ewentualne awarie, z którymi możemy się zmagać:
Wahacze
Wahacze stanowią podstawową część zawieszenia każdego samochodu. Ich zadaniem jest łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem. Wyróżniamy trzy rodzaje wahaczy – poprzeczne, wzdłużne lub ukośne, zależnie od sposobu zamontowania i prowadzenia koła. Częścią, która współpracuje z wahaczem jest tzw. silent block (tuleja metalowo-gumowa), która odpowiada za tłumienie drgań powstających z nierówności.
Każdy samochód posiada kilka wahaczy, w tym wahacz dolny i górny, które są podobne z kształtu do litery „A”. Wahacze są swego rodzaju „spoiwem”, łączą zawieszenie z podwoziem i mają duży wpływ na pracę kół, a także zapewniają płynną współpracę nadwozia, podwozia i zawieszenia.
Najczęstszą przyczyną wymiany wahaczy jest ich zużycie. Eksploatacja samochodu powoduje, że wahacze systematycznie stają się coraz bardziej pogięte, pęknięte, skorodowane lub w inny sposób uszkodzone. W takich sytuacja nie warto zwlekać z wymianą, bowiem jazda autem ze zniszczonymi wahaczami stwarza zagrożenie dla siebie i innych kierowców.
Tuleje wahacza
Element ten, znany wśród użytkowników również jako silent – blocki, to nic innego jak tuleje metalowo-gumowe, izolujące wahacz. Ten stosunkowo tani element pełni niezwykle ważną rolę w każdym aucie, bowiem można powiedzieć, że to na tulejach spoczywa cały ciężar samochodu. Silent – blocki to rodzaj połączenia między zawieszeniem a nadwoziem auta. Nie trzeba chyba więc tłumaczyć, że sprawnie działające tuleje wahacza mają duży wpływ na stabilne i pewne prowadzenie samochodu. Usterki tych elementów najczęściej objawią się nam głośnymi stukami na nierównej powierzchni i szarpaniem przy ruszaniu.
Sworzeń wahacza
Sworzeń wahacza to kolejny element zawieszenia, który sprawuje ważną rolę w obecnie produkowanych autach. Zadaniem tej części jest mocowanie zwrotnicy do wahacza. Sworzeń wahacza skręca się i porusza wraz z zwrotnicą, a jednocześnie amortyzuje i stabilizuje te części. W większości przypadków znajdziemy go przynitowanego do wahacza. Objawów potencjalnej usterki tego komponentu nie powinniśmy bagatelizować, bowiem każda awaria niesie ze sobą spore ryzyko poważniejszych usterek.
Jak rozpoznamy, że sworznie wahacza w naszym aucie nadają się na wymianę? Wprawny kierowca rozpozna charakterystyczne „pukanie”, które jest częstym objawem usterki. Rzeczą, która jest najbardziej szkodliwa dla sworznia wahacza to jazda po nierównościach na długim odcinku drogi, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto, czy skręca.
Łącznik stabilizatora
Ostatnim już, opisywanym przez nas elementem, będzie łącznik stabilizatora. Jak sama nazwa wskazuje, część ta łączy stabilizator z wahaczem bądź bezpośrednio z amortyzatorem. Łącznik stabilizatora znajdziemy pomiędzy kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora. Sam stabilizator to dosyć istotny element zawieszenia, bowiem odpowiada on za neutralizację przechyłów poprzecznych samochodu w czasie jazdy po łuku. Suma sumarum, zmniejszając przechył i obciążenie pojedynczych kół w zakręcie powoduje, że przyczepność rozkłada się na wszystkie koła.
Większość specjalistów jest zdania, że łączniki stabilizatora powinno wymieniać się regularnie, na bieżąco. Argumentują ten pogląd w taki sposób, że wszelkie awarie części tego typu oznaczają ryzyko niebezpiecznych sytuacji drogowych. Luzy na łącznikach bowiem zniweczą całą pracę stabilizatora.
W MotoCentrum.pl znajdziesz najwyższej jakości elementy zawieszenia. Zapoznaj się z naszą ofertą, klikając na któryś z poniższych linków:
Polecamy: wahacze do VW Passata oraz wahacze do Audi A4.
Autor: MotoCentrum.pl
22 266 88 60