Każde auto musi być regularnie serwisowane, aby funkcjonowało poprawnie i było bezpieczne. W tym celu należy na bieżąco wymieniać części eksploatacyjne. Należą do nich chociażby filtry, rozrząd, świece zapłonowe czy tarcze i klocki hamulcowe. Rozrząd, jako układ, steruje napełnianiem i opróżnianiem komory spalania. Zerwanie paska rozrządu w wielu przypadkach oznacza całkowite zepsucie silnika bez możliwości jego naprawy. Świece zapłonowe natomiast odpowiadają za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Z kolei dzięki pracy filtrów powietrza, oleju, silnika i kabinowych możliwe jest poprawne funkcjonowanie silnika (smarowanie, zasilanie powietrzem etc.), układu zasilania paliwem i szeregu innych elementów auta. Wszystkie wyróżnione przez nas części są bardzo ważne i łączy ich jedno – należy je regularnie wymieniać. Jeśli będziemy o tym pamiętać, samochód z pewnością nam się odwdzięczy.
Samochodowe filtry powietrza spełniają dwojaką rolę – oczyszczają z drobinek pyłu powietrze trafiające do silnika i tym samym chronią ten element pojazdu przed uszkodzeniem, a także blokują dostęp do kabiny pasażerskiej zarówno wspomnianym pyłom, jak i szkodliwym substancjom gazowym. Śmiało można pokusić się o stwierdzenie, iż filtry powietrza chronią samochód oraz podróżujących w nim ludzi.
Wprawdzie na cały proces filtracyjny wpływ mają nie tylko same filtry, ale również ich obudowa oraz sposób jego lokalizacji, jednak to one właśnie pełnią w nim kluczową rolę. To właśnie filtry wykonują większość pracy w całym systemie oczyszczania powietrza – powietrza, które zwłaszcza w miastach, na głównych trasach lub nieasfaltowanych drogach zanieczyszczone jest całą masą mikroskopijnych drobin. Warto pamiętać, że największe zapylenie w wymienionych miejscach utrzymuje się na poziomie ok. 0,5 metra, czyli dokładnie na tej wysokości, na której umieszczone są w większości aut osobowych otwory służące do zasysania powietrza.
Jednym z podstawowych przykazań serwisanta jest wymiana filtru oleju zawsze, gdy wymieniany jest olej. Zadaniem filtru oleju jest oczyszczanie oleju trafiającego do filtra z miski olejowej (po wstępnym oczyszczeniu go przez sitko na tzw. smoku) i będącego w drodze do silnika. Jakiekolwiek drobinki, nie tylko piasek, ale nawet pozornie nieszkodliwe włókna syntetyczne lub tworzywa sztuczne, które przejdą przez niesprawny filtr, doprowadzają do stopniowego niszczenia silnika i skracają jego żywotność. Dlatego też tak ważne jest, aby filtr oleju był wymieniany często i regularnie.