Twórca jednej z największych i najpopularniejszych marek samochodowych już od najmłodszych lat interesował się mechaniką. Będąc nastolatkiem skonstruował swój pierwszy silnik parowy, będąc już dorosłym pierwszy pojazd. Zafascynowany motoryzacją, Henry Ford zapragnął stworzyć samochód uniwersalny, ekonomiczny, niezawodny, ale i efektowny, którym mógłby jeździć każdy obywatel, zarówno Stanów Zjednoczonych, jak też innych krajów na całym świecie. Ten wydawałoby się nieosiągalny cel, Fordowi udało się zrealizować już początkiem XX wieku.
Doświadczenie wyniesione z pracy na stanowisku inżyniera w przedsiębiorstwie Edison Illuminating Comp w Detroit pozwoliło Fordowi rozpocząć własną działalność. Wygrywając wyścig w skonstruowanym przez siebie samochodzie, zdobył fundusze potrzebne do utworzenia w 1903 roku Ford Motor Company.
W 1908 roku fabrykę opuścił model T, który cieszył się tak dużym zainteresowaniem, że pozostawał w produkcji aż do 1927. Ważący 540 kg samochód wyposażony w 4-cylindrowy silnik o mocy 22, KM rozwijał prędkość 65 km/h. Posiadał prostą budowę, był łatwy w prowadzeniu i dostosowany to różnych warunków drogowych. O jego sukcesie zdecydowały też powszechnie dostępne do niego części zamienne – produkowane seriami w zakładach Forda, a do nabycia w sklepach na terenie Stanów Zjednoczonych. Tym samym Fort T spełniał wszystkie założenia twórcy marki, niezawodny i w przystępnej cenie.
Intensywny rozwój firmy sprawił, że oddziały marki kolejno zaczęły się pojawiać na całym świecie. Począwszy od 1904 roku, zakłady Forda otworzono w Kanadzie, Europie (Francja, Wielka Brytania, Niemcy), Azji (Chiny), Ameryce Południowej (Argentyna, Brazylia), Australii. W 1922 roku Ford wykupił jedną z najbardziej znanych marek samochodów amerykańskich – Lincoln Motor Co.
Okres II wojny światowej to głównie produkcja na potrzeby wojska. Do roku 1942 powstał jeszcze model V8 Business Coupe, kolejne pojazdy cywilny wyjechały z fabryki dopiero w 1947 roku – wówczas też zmarł twórca marki.
W latach 50. powstały takie modele, jak Custom i słynny Thunderbird, dwudrzwiowe coupe z silnikiem V6 lub V8, o mocy 228 KM. Lata 60. to zmiana designu, samochody stały się długie i szerokie. Wówczas też powstał pierwszy kompaktowy model Forda, Falcon. Pojawiły się również modele wyścigowe, jak GT40, który aż czterokrotnie zwyciężał w zawodach wyścigowych (m. in. 24h Le Mans i Formuła 1). Jednak największą sławą tego okresu pozostał Ford Mustang, model sportowy o prostej, klasycznej linii, z silnikiem mocy od 101 do 320 KM. Ten produkowany wyłącznie na rynek amerykański samochód zyskał tak dużą popularność, że powstało aż sześć jego generacji.
Od końca lat 70. Ford stopniowo zaczął przejmować inne marki samochodowe. W 1987 roku stał się udziałowcem w firmie Aston Martin (sprzedany w 2007 r.), a w 1988 roku zakupił Jaguara (sprzedany w 2008 r.). Nabył również prawa do prestiżowej marki Lincoln, pod szyldem której obecnie produkowane są luksusowe modele.
Na rynku amerykańskim dużą popularność zyskały Ford Taurus produkowany w latach 1985 – 2006, Five Hundred z 2005 r. i pickupy serii F. Na trenie Stanów Zjednoczonych koncern Ford jest jednym z dwóch największych producentów samochodów.
22 266 88 60