Włochy. Bolonia. Sześciu braci. Pięciu pasjonatów motoryzacji, konstruktorów i mechaników, twórców marki samochodów sportowych znanych do dziś. Jeden artysta, autor słynnego logo w kształcie trójzęba Neptuna identyfikującego firmę. Pracując w warsztatach samochodowych znanych włoskich marek, bracia Maserati zdobyli umiejętności, które pozwoliły im zrealizować swoje marzenie – stworzyć markę samochodów sygnowanych własnym nazwiskiem – Maserati.
Na 1914 rok datuje się oficjalne rozpoczęcie działalności firmy Officine Alfieri Maserati. Inicjatorem przedsięwzięcia był Alfieri, nie tylko mechanik i konstruktor, ale też doskonały kierowca testowy i wyścigowy. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się konstruowaniem samochodów dla już istniejących na rynku marek, jak również przygotowywaniem ich pojazdów do wyścigów. W końcu bracia postanowili zaprezentować światu własny projekt. W 1926 roku światło dzienne ujrzał model Tipo 26, którym Alfieri odniósł zwycięstwo w zawodach Targa Florio. W 1929 roku na rynku pojawił się model V4 wyposażony w 16-cylindrowy silnik, który rozpoczął serię rekordów prędkości ustanowionych w latach 30. przez Maserati.
W 1932 roku zmarł Alfieri, a w ciągu kilku kolejnych lat firma braci Maserati napotkała na problemy finansowe. Konsekwencją było przejęcie marki w 1937 roku przez rodzinę Orsi. Fabrykę przeniesiono do Modeny, rozpoczynając produkcję samochodów cywilnych o charakterze sportowym. W okresie II wojny światowej zaprzestano konstrukcji pojazdów na rzecz komponentów na potrzeby wojska. Produkcję wznowiono po 1945 roku, jednak dwa lata później kontynuowaną już bez braci Maserati, którzy opuścili szeregi firmy.
W latach 50. marka Maserati święciła triumfy na torach wyścigowych, m. in. w Formule 1 i Grand Prix w Argentynie (kiedy to na miejsca na podium przypadły wyłącznie włoskiej marce). W 1957 roku marka wycofała się z aktywnego udziały w rajdach, dostarczając silniki i podzespoły. Równocześnie umacniała pozycję na rynku motoryzacyjnym, głównie za sprawą cywilnego modelu 3500GT z 1958 roku, z silnikiem o mocy 220 KM, zapewniającym prędkość do 216 km/h. Równie dużym sukcesem okazał się niezwykle luksusowy i elegancki model 5000GT. Zapoczątkowana wówczas doskonała passa trwała przez całe lata 60., za sprawą takich modeli, jak Vignale (11962), Quattroporte (1963), Spider (1964), Ghibli (1967). Ale już pod koniec dekady pozycja marki zaczęła stopniowo słabnąć, a produkowane samochody nie robiły już takiego wrażenia.
W 1968 roku właścicielem Maserati został francuski koncern motoryzacyjny, Citroën. Ale na krótko, ponieważ w 1975 roku marka znalazła się pod kierownictwem Alejandro de Tomaso i firmy Benelli. Za sprawą wyprodukowanych w tym czasie modeli świat motoryzacyjny znowu zwrócił uwagę na włoską markę. W 1976 roku pojawił się Kyalami, w 1979 Quattroporte III, a w 1980 szybki Biturbo (w wersji coupé, sedan, kabriolet). W 1993 roku ponownie doszło do zmiany właściciela, którym został włoski Fiat. Ale już w 1997 roku koncern odsprzedał jednak cześć udziałów marki rodzimej firmie Ferrari. W 1998 roku wyprodukowano jeden z lepszych modeli, 3200 GT. W 2005 roku Fiat odkupił akcje, a w 2010 na rynku pojawił się GranTurismo, dwa lata później najnowsza generacja Quattroporte. Obecnie Maserati jest własnością koncernu Fiat, a siedziba firmy mieści się w Modenie.
22 266 88 60