Amerykańska marka jednych z najbardziej ekstrawaganckich samochodów osobowych o charakterze sportowym należąca do giganta motoryzacyjnego, koncernu General Motors. Do życia została powołana początkiem XX wieku i mimo kilku dekad świetności wraz z nadejściem nowego millenium nastąpił jej koniec.
Początek istnienia marki Pontiac datuje się na rok 1926, a za jej twórcę uważany jest amerykański koncern General Motors, pod którego skrzydłami pozostawała przez cały czas swego istnienia. Również dzięki GM mocno się rozwinęła, zyskując renomę marki samochodów dużych, solidnych i efektownych. Z założenia modele spod szyldu Pontiac miały być alternatywą dla drogich pojazdów Oakland, firmy zmagającej się końcem lat 20. XX wieku z dużym kryzysem, który przyczynił się do jej upadku w 1931 roku.
Modele Pontiac uznawane wówczas były za samochody luksusowe, wygodne, mocno klasyczne. Aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, kierownictwo General Motors zdecydowało o nadaniu im nieco sportowego charakteru. I tak też przedstawiały się modele produkowane w latach 30., aż do II wojny światowej. Ostatni Pontiac, model Torpedo, opuścił fabrykę GM w 1940 roku, kiedy to produkcję przestawiono na potrzeby zbrojeniowe.
Po wojnie samochody Pontiac powróciły z dawnym blaskiem, ale i nową siłą. Eleganckie, mocne, ciche i wygodne. W 1948 roku zaprezentowano model coupe Silver Streak, a w 1949 model Chieftain niższy i o nowej linii. Prawdziwą nowością pod względem designu był model Catalina z 1950 roku.
W 1956 na czele marki Pontiac w General Motors stanął Semon Knudsem, za którego kadencji samochody natychmiast zmieniły swój dotychczasowy wygląd, a jednocześnie stały się bardziej wydajne. W 1959 roku rozpoczęła się era samochodów niskich i szerokich, a jednym z największych modeli jakie zbudowano był Bonneville z 1959 roku. W 1961 roku kierownikiem inżynierii marki Pontiac został John DeLorean, który w 1965 roku objął też stanowisko szefa. Na jego kadencję przypadają największe sławy jak, Pontiac GTO (1964) i Pontiac Firebird (1967), które znacząco przyczyniły się do zwiększenia popularności marki. W kolejnej dekadzie na ulice wyjechały modele Grand Ville (1971), Grand Am (1973) i Astre (1975). W tym czasie samochody marki Pontiac były typowymi amerykańskimi musclecar’ami – o dużych rozmiarach i dużej mocy. Lata 60. i 70. to najlepszy okres w historii marki, której samochody pojawiają się nawet na ekranach kin.
W latach 80. zainteresowanie samochodami marki Pontiac zaczęło stopniowo maleć. Kolejne modele jakby straciły na designie, przez co stawały się coraz mniej atrakcyjne. Ale największy kryzys przypadł na lata 90. W 1999 roku szefem marki w GM została Lynn Meyers, która nie posiadała doświadczenia jako inżynier motoryzacji. Wyprodukowany wkrótce model Aztec był na tyle nieudanym projektem (połączenie Van’a i SUV’a), że bardzo szybko zrezygnowano z produkcji. Pojawiły się jeszcze ciekawe modele, jak Solstice, ale zainteresowanie było tak niewielkie, że początkiem nowego millenium zdecydowano o zakończeniu historii marki. Wobec narastających problemów finansowych w 2010 roku General Motors definitywnie wstrzymało produkcję.
22 266 88 60