Elektryczna pompa paliwa ma za zadanie dostarczyć paliwo pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika paliwa do jednostki napędowej samochodu, w zależności od konkretnych wymogów zastosowania danego pojazdu. Paliwo tłoczone jest do wtryskiwaczy, których rola polega z kolei na wtrysku paliwa do cylindrów silnika. Jeżeli pompa paliwa zawiedzie, ww. proces się nie rozpocznie.
Można wyróżnić dwa rodzaje pomp paliwa. Pompa, która umieszczana jest w zbiorniku paliwa – tzw. pompa wewnątrz zbiornikowa oraz pompa liniowa. Ta pierwsza to obecnie najczęściej stosowana w mechanice samochodowej pompa. Jak działa?
Z racji, że pompa znajduje się wewnątrz zbiornika, możliwe jest zmniejszenie hałasu, który wytwarzany jest podczas pracy silnika elektrycznego pompy paliwa. Ponadto, umiejscowienie pompy gwarantuje także prawidłowe zasilenie pompy paliwem, jednocześnie smarując i chłodząc jej silnik.
Podczas pracy wirnika pompy paliwa porusza się wokół niego łopatka, która tworzy ruch wirowy wewnątrz pompy. Dzięki temu paliwo przepływa wokół silnika pompy paliwa, zwiększając tym samym ciśnienie, co powoduje z kolei otwarcie zawora zwrotnego. Paliwo zostaje skierowane do przewodu paliwowego.
W dobie coraz mocniejszych silników, których podstawowa cecha to duża pojemność skokowa cylindra, zapotrzebowanie znalazły pompy paliwa o większej pojemności niż modele standardowe. Ponadto objętość tych pomp powinna być regulowana, co pozwoli dostosować się do warunków pracy silnika - umożliwia to technologia turbinowa.
Bardzo częsta przyczyna awarii pomp paliwa to zanieczyszczenie zbiornika paliwa. Z reguły winny jest po prostu nagromadzony brud lub rdza. Dlatego istotne jest, by podczas wymiany pompy paliwa, nowy zamiennik został zamontowany w czystym zbiorniku.
Nierzadko do usterek pomp paliwa dochodzi także z powodu niesprawnych połączeń elektrycznych. Mogą być to m.in. obluzowania lub niedostateczne uziemienie. Zdarza się także, że za awarię odpowiada zbyt niskie napięcie, które podawane jest do pompy – zwykle na skutek przegrzania styków.
Najbardziej przykry objaw to po prostu brak pracy silnika. Do innych symptomów należą m.in. gaśnięcie silnika, obniżony komfort jazdy np. szarpanie podczas przyspieszania. Niezależnie od rodzaju objawów należy udać się do mechanika w celu wykonania prawidłowej diagnozy i wyeliminowania problemu.
22 266 88 60